Sabtu, 30 Januari 2010

day review; 29 jan 2010



apa yang saya dapat semalam?
saya mencari hikmah...

1. terkejut juga rasanya,

secara x sengaja, saya tersinggah di blog seseorang yang saya pernah kenal dlu
tetapi hati saya sebak + sayu + terharu


dia RAJA MOHD ASLAM
dia senior saya di SMSAH
kalau anda melihat blog dia sekarang, mungkin tidak ada apa yang special, just a blog islamis

tapi... kalaulah anda pernah sekolah di SMSAH antara range masa 2001 hingga 2005, anda melihat dia dulu dan kenal dia, pasti anda akan menangis

lagaknya, gayanya, samseng nya, huha-huha nya, gila2 nya


tapi sekarang, subhanallah...

sangat terharu tatkala membaca main title blog nya

(klik pada quote)

sebenarnya, bila saya merenungi, dalam kehidupan kita setiap perkara yang berlaku adalah sebuah ketentuan dan perancangan yang sangat terbaik dari ALLAH s.b.t

sangat teliti
sangat banyak nilai hikmahnya
dan saaaangat tinggi ilmu (very reasonable)


ia saling berangkaian dan berkaitan



boleh jadi apa yang berlaku hari ini adalah sebab nya ada pada 20 tahun lalu, 10 tahun lalu atau kejap2 tadi


saya ambil satu kisah , saya di besarkan di tanah merah kelantan, ibubapa keduanya guru, sekolah rendah di tanah merah selama 6 tahun, kemudiannya bersekolah menengah di Jitra, jumpa/kenal beberapa orang, kemudiannya ke UM kenal lagi, dan ke UKM pun beberapa orang lagi, kemudian...

tup..tup... saya sampai ke mesir dan satu hari saya berjalan di kaki lima Kaherah lalu bertemu seorang pengemis....

secara tanpa saya rancang saya memberi seringgit dua kepada beliau...

dan bila kita tengok kejadian ini berlaku dalam kerangka yang besar, kita akan mendapati, segala yang berlaku sejak saya lahir sehingga ke saat itu, semua itu asbab, ketentuan2 yang saling berangkaian dan perancangan dari ALLAH untuk memberikan sesuap nasi kepada nya

sedangkan kalau di hitung secara logik manusia, saya rakyat Malaysia, jauuh di timur tetapi akhirnya atas beberapa setting yang sangat detail, saya datang kepadanya hari itu


andaikata, sejarah itu diubah sedikit sahaja, contoh SPM saya kurang satu A atau lebih satu A, pasti, jalan cerita akan sangat sangat sangat berbeza




begitu juga halnya dengan senior saya ini, andaikata dia tidak pernah bersekolah di SMSAH, yang mana mungkin asbab dia ke UK, dan UK asbab dia menerima hidayah... boleh jadi, dia bukan seperti dia sekarang



bila kita mencari hikmah setiap yang berlaku dalam kehidupan kita, kita akan mendapati sangat2 indah segala perancangan ALLAH yang MAHA BIJAKSANA

walaupun perjalanan saya jauh, x lah secemerlang mana, dapat B dalam B.M masa SPM, di PASUM juga tidaklah cemerlang... tetapi bila saya renungi, mungkin ini cara ALLAH nak sampaikan juga doa saya untuk belajar di sini dan ambil medic... dan menemukan saya denagn beberapa orang2 hebat...


dan yang lebih mahal seandainya ALLAH datangkan segala ujian2, peristiwa2 yang menggugah jiwa, perjalanan hidup yang jauh dan berliku hanya untuk memberikan kita hidayah....
jika kita mengerti hikmah2 itu semua, pasti kita tersujud ketar syukur kepada ALLAH


besarnya hidayah ini, ibarat kompas di tengah2 lautan






2. peristiwa kedua, hari sama

saya menggodok lantai simen dengan tulang pipi/ zygomatic bone sehingga menelas kulit akibat mengejar bola dan terpijak bola...... hilang kawalan... dan... sodok

saya sedar, saya terbaring dan memandang langit serta kepala2 orang memerhatikan saya


nilai hikmah saya dapat;
a. ALHAMDULILLAH, nasib baik bukan gigi yang patah, kalo tidak, tiada lagi gigi ganti

b.bila saya pandang langit sebaik sahaja saya jatuh, saya fikir mungkin ini teguran dan ingatan dari ALLAH atas kelalaian saya sehari dua ni... leka... lupa Dia... Quran pun macam buat pandang x pandang je





mungkin itu setakat review jumaat semalam...

ada banyak lagi sebenarnya peristiwa datang dan pergi.. tapi rasa nya cukup stakat itu..


wassalam

2 ulasan:

hamba Allah berkata...

=)

Tanpa Nama berkata...

ya.. sunnguh tak disangka,, aslam arif.. ditarbiyah dan menjadi ikhwah pula.. ana pun tak sangka..