Isnin, 24 Mac 2014

Kisah Keikhlasan Daie Super

Bismillah...

Tadi saya sempat bertemu dengan seorang ikhwah lama, lalu kami bercakap tentang beberapa noktah2 kenangan lama sewaktu di Malaysia. Lalu, termasuklah topik tentang murobbi nya dahulu, yang umum dikenali oleh kami.

Dia menatakan betapa besarnya kesan akh tersebut pada dirinya sepanjang menjadi murobbi. Lalu, saya bertanya pada dia, saya sering terdengar tentang akh ini, disebutkan oleh beberapa ikhwah yang saya bertemu sebelum ini, apa sebenarnya kehwbatan, kewibawaan yang ada pada akh ini sehingga namanya sering disebut-sebut.

Setelah beberapa ketika...
"Hmmm... ana tak tahulah... nak kata dia pandai bercakap, dia ni cakap tak de lah sedap sangat... Cuma ana rasa keikhlasan dia dalam berdakwah... Dia datang dari jauh, dari UTP ke DQ untuk buat usrah... Mungkin tu yang menyebabkan kata-kata nya mudah menyentuh hati..."

Ting!
keyword IKHLAS

Biasa dengar, tapi betapa dalamnya makna yang belum kita selami dan rasai... Balik dari pertemuan itu, saya terfikir, ikhlas yang bagaimanakah itu? Apakah caranya untuk meraih keikhlasan sebegitu? Apakah tanda-tanda nya? Berapakah harga yang harus dibaar untuk meraih ikhlas yang sebegitu rupa?

Tiada ulasan: