Jumaat, 1 Januari 2010

2010

salam alaykum

kita baru sahaja berada di muka pintu 2010 dan tidak lebih jika saya katakan awal perjalanan 1431H

walaupun harinya sama berbanding hari-hari lain dalam setahun, namun secara psikologis nya pasti kita merasakan sedikit kesegaran, siapapun merasakan ingin lebih baik walau dalam aspek apapun pada awal tahun baru ini, kerana sesungguhnya itulah fitrah.

memang kita mengimpikan pembaikan, kehidupan yang lebih baik, kita mengimpikan kesejahteraan, kerana "default programming" kita memang ingin merasakan sejahtera, tenteram, aman, adil dan bahagia.

tetapi terkadang mungkin sudut pandang kita pada kesejahteraan itu berbeza, mungkin kita tidak tahu sebenarnya di mana titik kebahagian dalam kehidupan, maka kita memerlukan sebuah "sistem nilai" (bak kata dr. amin senin) agar semua yang melalui kehidupan kita ini, samada didengar, dilihat, dirasa, dialami menjadi penilaian pada diri kita.

maka, jangan pernah berhenti dari mencari "sistem nilai" itu, jangan kalah dan jangan mengalah.

inilah yang akan memberikan kita "kebebasan" (freedom) yang sebenar. bebas, sebebasnya. bebas di mana-mana.





NEW CHAPTER

saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik pada tahun ni; optimis dan realistik

tiada azam yang berjela-jela, cuma slogan ringkas; berusaha memperbaik dan lebih baik.

ada dua makenisme dari slogan saya, usaha merubah dan evaluasi pada perubahan

2 perkara ini harus kita perhatikan, azam dan evaluasi

kerana berapa banyak orang pada awal tahun baru ini berazam, tetapi berapa sedikit yang ingin mengevaluasi(membuat penilaian/assesment) dari tahun lepas

bak kata steve job (CEO apple), kehidupan ini seperti menyambungkan dot-dot (latihan sewaktu tadika), tanpa kita melihat ke belakang, kita x mampu menyambungkan titik ke depan... (link)

bak kata hassan al-banna, kita adalah mimpi2 kita hari semalam, kita pada hari esok adalah mimpi kita pada hari ini

kata ALLAH azza wa jalla
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلۡتَنظُرۡ نَفۡسٌ۬ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٍ۬‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ


Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang dia telah sediakan untuk hari esok (di dunia dan hari akhirat) dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
al-hasyr(59);18






jadi saudaraku yang mulia, ayuh kita duduk seketika minum kopi
menconteng sebaris dua dari kurang lebih tahun lepas2

dan kemudian, kita berangkat...

Tiada ulasan: